لیمب گیردل (LGMD)

لیمب گیردل نوع 1 : دارای الگوی توارث اتوزومال غالب می باشد. موتاسیون در ژنهای  LMNA و  CAV3به ترتیب باعث ایجاد لیمب گیردل نوع B 1وC 1 می شود.

اتوزومال غالب (اتوزوم غالب ) : این نوع از الگوی توارث وابسته به جنس نیست یعنی بر روی کروموزوم جنسی قرار ندارد و برای بروز بیماری تنها یک نسخه از ژن معیوب کافی است . اگر یکی از والدین بیمار و دیگری سالم باشد ، دو احتمال وجود دارد:

  • بیمار شدن 50% فرزندان (والد بیمار از لحاظ بیماری ناخالص باشد )
  • بیمار شدن تمامی فرزندان (والد بیمار از لحاظ بیماری خالص باشد )

به عبارتی دیگر اگه فرد بیمار هر دو نسخه ژن معیوب را داشته باشد (ژن معیوب را از هردو والد دریافت کرده باشد (خالص یا هموزیگوت) ) تمامی فرزندان بیمار و اگر یک نسخه از ژن معیوب را داشته باشد (ژن معیوب را فقط از یک والد دریافت کرده باشد (ناخالص یا هتروزیگوت) ) 50% فرزندان بیمار خواهند بود و در این الگوی توارث فرد ناقل وجود ندارد یا بیمار هستند یا سالم و فاقد ژن معیوب . درنتیجه نیازی به مشاوره ژنتیک برای افراد نزدیک جهت برسی ناقل بودن فرد نخواهد بود.

در تصویر زیر پدر یک نسخه از ژن معیوب را دارد و نیمی از فرزندان سالم و نیمی بیمار هستند.

لیمب گیردل نوع 2: با الگوی توارثی اتوزومال مغلوب به ارث می رسد.  موتاسیون در ژن CAPN3 و DYSFبه ترتیب  باعث ایجاد لیمب گیردل A 2و B2 گردیده که نوع A2 شایع ترین نوع لیمب گیردل است و حدود 30% موارد را شامل می شود.

اتوزومال مغلوب ( اتوزومی مغلوب ) : این نوع از توارث وابسته به جنس نیست یعنی بر روی کروموزوم جنسی قرار ندارد و برای بروز بیماری به دو نسخه ژن معیوب نیاز است . برای بروز فرزندان ناقل و یا بیمار احتمال های زیر برقرار است .

هر دو والد بیمار : تمامی فرزندان بیمار خواهند بود .

یکی از والد ها بیمار و دیگری ناقل : نیمی از فرزندان ناقل و نیمی از فرزندان بیمار خواهد بود و فرزند کاملا سالم (فاقد ژن معیوب ) دیده نمیشود .

هر دو والد ناقل : 50% فرزندان ناقل 25% بیمار و 25% کاملا سالم (فاقد ژن معیوب ) خواهند بود .

یکی از والد ها ناقل و دیگری سالم باشد : نیمی از فرزندان ناقل و نیمی از فرزندان کاملا سالم (فاقد ژن معیوب ) خواهند بود.

دراین الگوی توارث ازدواج فامیلی پیشنهاد نمی شود . و مشاوره ژنتیک برای نزدیکان و خویشاوندان بیمار توصیه می شود (خواهر، برادر، خاله ، دایی‌ ، عمه ، عمو ، و فرزندان آنان …)

تصویر زیر هر دو والد ناقل هستند 50% فرزندان ناقل 25% بیمار و 25% کاملا سالم (فاقد ژن معیوب )