آزمایش ژن درمانی DMD SRP-9001 به صورت جهانی آغاز می شود

Sarepta Therapeutics و Roche از راه اندازی EMBARK ، یک کارآزمایی بالینی محوری ، آزمایش ژن درمانی SRP-9001 در پسران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) خبر دادند.

مطابق با برنامه های توسعه ای که در نوامبر 2020 اعلام شد ، قرار بود حدود 75 پسر 4 تا 7 ساله در این آزمایش شرکت کنند ، اما Sarepta در آخرین اطلاعیه خود جزئیات محاکمه را تأیید نکرد. ثبت نام در ایالات متحده ، اروپا و آسیا انجام می شود. هنوز سایتهای مطالعاتی خاصی منتشر نشده است.

داگ اینگرام ، رئیس و مدیرعامل Sarepta ، در بیانیه مطبوعاتی گفت: “ما خوشحالیم که شروع EMBARK را اعلام می کنیم ، که اولین آزمایش ژن درمانی دو سو کور محوری در دوشن است که در ایالات متحده ، اروپا و آسیا آغاز می شود.”

علاوه بر این ، Sarepta همچنین اخیراً برنامه هایی را برای شروع بخش B از کارآزمایی بالینی Phase 2 MOMENTUM (NCT04004065) اعلام کرده است ، که در حال آزمایش درمان تحقیقاتی SRP-5051 است.

DMD ناشی از جهش در ژنی است که دستورالعمل هایی برای ساخت دیستروفین ، پروتئینی که برای عملکرد ماهیچه ها مهم است ، ایجاد می کند.
RP-9001 (rAAVrh74.MHCK7.micro-dystrophin) از یک ناقل ویروسی مهندسی شده برای انتقال ژنی که میکرو دیستروفین را به سلولهای ماهیچه ای رمز می دهد ، استفاده می کند. همانطور که از نامش پیداست ، میکرو دیستروفین یک نسخه کوتاه شده ، هر چند کاربردی ، از پروتئین دیستروفین است.
Sarepta و Roche در حال حاضر حامی یک مرحله آزمایشی مرحله 1 به نام ENDEAVOR (NCT04626674) هستند که ایمنی و اثربخشی SRP-9001 را در پسران مبتلا به DMD آزمایش می کند.

در اوایل سال جاری ، شرکت ها اطلاعات 11 شرکت کننده اول در ENDEAVOR را گزارش کردند ، که نشان می داد این درمان حدود سه ماه پس از درمان منجر به بیان قوی میکرو دیستروفین در بافت ماهیچه ای می شود.

شرکتها در حال راه اندازی EMBARK برای بررسی بیشتر ایمنی و اثربخشی SRP-9001 هستند. هدف اصلی آن این است که چگونه ژن درمانی بر نمرات ارزیابی سرپایی نورث تأثیر می گذارد ، اندازه گیری توانایی های حرکتی در بیماران DMD که قادر به راه رفتن هستند.
اینگرام گفت: “آغاز EMBARK نشان دهنده اوج تلاش و موفقیت عظیم از منظر تحقیق ، توسعه و تولید است و یک لحظه فوق العاده مهم برای جامعه بیماران و یک جهش در تلاش ما برای تغییر مسیر دوشن است.”

“علاوه بر تیم ما ، محققان ما و خانواده هایی که در آزمایشات ما شرکت کرده اند ، می خواهم از متخصصان دفتر بافت و درمان های پیشرفته FDA برای راهنمایی و بینش مشارکتی که در هنگام نهایی کردن مطالعه EMBARK و پیشبرد SRP-9001 استفاده کردیم ، تشکر کنم.”او افزود در حدود 13 موارد ، DMD ناشی از جهش در قسمت خاصی از ژن کد کننده دیستروفین به نام اگزون 51. SRP-5051 طراحی شده است تا به دستگاه های تولید پروتئین سلولی اجازه دهد “این بخش از ژن” را رد کنند. منجر به تولید پروتئین دیستروفین کوتاه شده اما هنوز عملکردی می شود.

نتایج حاصل از قسمت A MOMENTUM ، که در اوایل سال جاری منتشر شد ، نشان داد که درمان ماهانه با SRP-5051 به مدت سه ماه منجر به تولید هشت برابر بیشتر دیستروفین در مقایسه با درمان هفتگی با Exondys 51 (eteplirsen) شد ، یک درمان تأیید شده برای اگزون 51 که توسط سرپتا ، به مدت شش ماه در بخش B این مطالعه برنامه ریزی شده است که بین 20 تا 40 بیمار DMD ، 7 تا 21 ساله ، که دارای جهش هایی هستند که تحت درمان های رد کننده اگزون 51 قرار دارند و قبلاً هرگز SRP-5051 به آنها داده نشده بود ، ثبت نام کنند. همچنین بیمارانی که قبلاً در قسمت A یا در آزمایشات بالینی قبلی SRP-5051 دوز مصرف کرده بودند ، می توانند واجد شرایط مشارکت در قسمت B باشند.

این مطالعه برای بیماران سرپایی و غیر سرپایی آزاد است و در سایتهایی در ایالات متحده ، کانادا ، استرالیا و اتحادیه اروپا انجام می شود.

SRP-5051 از یک سکوی شیمی اختصاصی که توسط Sarepta توسعه یافته است ، استفاده می کند ، یک نوع خاص از مولکول RNA مانند کوچک به نام پپتید فسفورودیامیدات مورفولینو الیگومر (PPMO).

اینگرام در بیانیه مطبوعاتی جداگانه ای گفت :اگر SRP-5051 بی خطر و موثر باشد همانطور که داده های اولیه ما نشان می دهد ، می تواند اولین مورد در مجموعه ای از درمان های دگرگون کننده از پلت فرم PPMO نسل بعدی ما برای درمان و بهبود زندگی کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن باشد.

برای مشاهده منبع به لینک زیر مراجعه فرمایید.